Zwangerschap

Zwangerschap

Niet eten voor twee, maar twee keer beter!

De zwangerschap is een uniek moment in het leven van een vrouw, waar de voeding een pijler wordt voor haar gezondheid en die van haar kind in wording.

Sommige voedingsstoffen of nutriënten zijn dan belangrijker dan andere, zoals de essentiële vetzuren (DHA in het bijzonder) en de vitaminen uit de B-groep, waaronder vitamine B9 of foliumzuur.

Zuur-base-evenwicht in stand houden

Elke zwangere vrouw weet dat ze tijdelijk of gedurende haar volledige zwangerschap bepaalde voedingsmiddelen niet mag eten, zoals kaas uit rauwe melk, vleeswaren, soja en sojaproducten. Zij weet ook dat haar behoeften aan vitaminen, mineralen en oligo-elementen tijdens de zwangerschap en de borstvoeding sterk verhoogd zijn. Daarentegen zal zij zich niet volledig bewust zijn van het belang van een goed zuur-base-evenwicht.


Tijdens de zwangerschap elimineert de fœtus immers de zuren van zijn stofwisseling via het vruchtwater met basale pH. Om deze pH te handhaven, moet de moeder uit haar reserves aan mineralen putten. Welnu, deze buffervoorraad blijkt dikwijls al vanaf het begin van de zwangerschap beperkt te zijn. Zuur en zuurvormend voedsel moet dan ook vermeden worden.

Tabel van de glykemische index

Tijdens de zwangerschap en de borstvoeding

De kwaliteit van de voeding heeft een invloed op de aanbreng van voedingsstoffen naar de cellen van moeder en kind.
Niet verrassend heeft vers, kleurrijk voedsel, ter plaatse geproduceerd, van het seizoen en indien mogelijk uit de biolandbouw, een aanzienlijke voedingsdensiteit aan mineralen, vitaminen en antioxidanten. Combineer de kleuren voor een optimaal effect: minstens één donkergroene groente (sla, broccoli, spinazie, sperziebonen) en één oranje groente (wortel, pompoen) per dag. Wees daarentegen matig met fruitsap, dat veel suiker bevat.



Dagelijks bladgroenten en fruit eten, brengt de noodzakelijke vitaminen en mineralen aan, waaronder koper, dat bijdraagt tot het normale ijzertransport in het lichaam. Eventueel aan te vullen met OLiGOMAX Ijzer • een mineraal complex met ijzer in overvloed • 5 ml per dag in een ½ glas water, buiten de maaltijden • 5 ml brengt 71% van de voedingswaardereferenties van ijzer aan.


undefined

undefined


De aanbreng van essentiële vetzuren in biologisch actieve vorm is interessant; de vetzuren uit reeks 3, DHA in het bijzonder, dragen bij tot de ontwikkeling van de hersenen en de ogen.

Het gunstige effect wordt bereikt door de dagelijkse inname van 200 mg DHA, bovenop de aanbevolen dagelijkse opname van omega-3-vetzuren voor volwassenen, meer bepaald 250 mg DHA.
We kunnen dus aanbevelen om vette vis te eten (2 keer per week) en koolzaad- en olijfolie uit eerste koude persing af te wisselen voor het aanmaken van slaatjes. Beperk daarentegen de consumptie van grote vissoorten zoals tonijn of zwaardvis, die jammer genoeg de zware oceaanvervuilende metalen in hun cellen hebben opgestapeld. Verkies haring, sardine, ansjovis en forel.

Tijdens de borstvoeding is het nuttig om opnieuw de essentiële vetzuren EPA/DHA (ERGY 3) te nemen. De moeder kan dikwijls een ruggensteuntje gebruiken (vitaliteit, haar, enz.) met een mineralen- en vitaminecomplex, zoals ERGYNATAL.