Intiem comfort

Intiem comfort

Jeuk, irritatie, droogheid, ongemak… elke vrouw heeft ooit wel eens te kampen met deze kwaaltjes ter hoogte van de intieme zone.

Intiem comfort steunt op het welzijn van een broze en kwetsbare zone, die beschermd wordt door een gunstige flora, de vaginale microbiota.

De vaginale flora, een ecosysteem met een broos evenwicht, bestaat uit bacteriën die het slijmvlies van de vagina beschermen. We moeten er zorg voor dragen om ongemakken te vermijden.

De vaginale microbiota, beschermer van uw intieme zone

Net als de darm is het vaginale slijmvlies bedekt met miljarden bacteriën. Zo bevat 1 milliliter vaginaal secreet 108 bacteriën: evenveel als de microbiota in de mond, maar minder dan de darmmicrobiota, die minstens 1000 maal meer bacteriën herbergt!

De vaginale microbiota onderscheidt zich echter van de andere soorten microbiota door haar samenstelling, die voor meer dan 90% overheerst wordt door een groep bacteriën, de lactobacillen, van verschillende types: Lactobacillus crispatus (overheersende soort van een gezonde vaginale flora), Lactobacillus gasseri, Lactobacillus iners, Lactobacillus vaginalis, enz.

De vaginale microbiota verandert tijdens het leven van de vrouw. Ze wordt beïnvloed door de vrouwelijke hormonen (oestrogenen) en vestigt zich tijdens de puberteit. Ze evolueert volgens de menstruatiecyclus, het seksuele leven, zwangerschappen, anticonceptie, menopauze…

Nauw verweven soorten microbiota…

De verschillende soorten microbiota in ons lichaam leven niet los van elkaar, maar beïnvloeden elkaar onderling! Sommige staan in nauw contact met de vaginale microbiota, meer bepaald de urinaire en intestinale microbiota. Tussen deze drie flora's is er een uitwisseling van al dan niet ziekteverwekkende of pathogene bacteriën. Zo kan een verstoord evenwicht van één onder hen het evenwicht van de andere flora's ongunstig beïnvloeden.

De beschermende rol van de vaginale microbiota

De vaginale microbiota treedt op als beschermende barrière van uw intieme zone tegen aanvallen van bacteriën, schimmels of virussen.
De vaginale lactobacillen vervullen deze beschermende rol door een aantal mechanismen:

Zij produceren antimicrobiële stoffen.

 Zij blokkeren de adhesie of vasthechting van de pathogene kiemen aan het vaginale slijmvlies.

 Zij stimuleren de natuurlijke weerstand (plaatselijke immuniteit).

Zij verhinderen dat de pathogene kiemen toegang krijgen tot de voedingsstoffen die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen en te overleven.

 Zij kunnen direct pathogene kiemen vernietigen of onderdrukken!

Melkzuur, een belangrijk element

Melkzuur, een belangrijk element

Lactobacillen zijn zogenaamde «melkzuurbacteriën». Zij produceren melkzuur (6), dat een centrale rol speelt in het behoud van een gezonde vaginale microbiota:
  • Melkzuur zorgt voor het behoud van een zuur milieu (de vaginale pH bedraagt 4), dat tegelijk gunstig is voor de snelle vermenigvuldiging of proliferatie van de lactobacillen en ongunstig voor de proliferatie van andere soorten pathogene bacteriën.
  • Het bezit antimicrobiële eigenschappen.

Vaginale dysbiose: een microbiota uit haar evenwicht tast het welzijn van de intieme zone aan…

Warmte en vocht, onaangepaste zeep voor de intieme zone, geslachtsgemeenschap, zwangerschap, antibioticagebruik… al deze factoren kunnen het evenwicht van uw intiem comfort verbreken.

We spreken van dysbiose als het evenwicht van de vaginale flora verbroken is. De beschermende micro-omgeving is dan verstoord en dit bevordert vaginale aandoeningen, zoals bacteriële vaginose en mycose (candidose).

Een bacteriële vaginose of vaginale infectie is het gevolg van een complexe aantasting van de vaginale microbiota door allerhande pathogene bacteriën. Terwijl een candidose of mycose (schimmelinfectie) veroorzaakt wordt door een microscopisch kleine gistachtige schimmel, de gist Candida albicans.

Wanneer raadplegen?

Branderig gevoel, irritatie, roodheid, jeuk ter hoogte van de intieme zone, pijn, vaginale afscheiding… Wacht niet bij één van deze symptomen en vraag raad aan een gezondheidsprofessional.

Diagnose: vaginose of candidose?

  • 40 % tot 50% van de gevallen om een bacteriële vaginose.
  • 20 % tot 25% van de gevallen om een mycose (candidose).

Gele, onwelriekende afscheiding wijst eerder op een bacteriële vaginose terwijl jeuk en witte, niet-ruikende vloed eerder voor candidose pleiten.
De diagnose berust in elk geval steeds op een klinisch onderzoek door een arts en biologische analyses.

De verwarring tussen beide aandoeningen kan tot een verkeerde behandeling (antibiotica of antimycotica) en onaangepast advies leiden.

Probiotica: de oplossing om intiem ongemak duurzaam te voorkomen en te bestrijden

Antibiotica en antimycotica (schimmelwerende of schimmeldodende middelen) zijn gewoonlijk doeltreffend om vaginosen en mycosen doeltreffend te bestrijden. Zij helpen echter niet bij de heropbouw van een gezonde en evenwichtige vaginale microbiota, die nuttig is om een herval of recidief te voorkomen.

Nadat de hinderlijke symptomen zijn bestreden, is het belangrijk de natuurlijke flora opnieuw op te bouwen. Probiotica (lactobacillen die overeenstemmen met die van de vaginale flora) zijn hiervoor één van de beste oplossingen voor duurzaam comfort.

Via de mond? Ja zeker! Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat oraal ingenomen probiotica de maag-darmmicrobiota koloniseren en vervolgens een gezonde vaginale microbiota herstellen dankzij interacties tussen het slijmvlies van de darm en van de vagina. De intestinale microbiota vormt immers een opslagplaats van lactobacillen voor de intieme flora.

De orale weg is overigens een ideaal alternatief want veel praktischer dan lokale systemen, zoals behandelingen via ovules of capsules.

Enkele leefstijlregels voor uw intiem comfort


Vrouwelijke ongemakken zijn vaak te wijten aan slechte gewoonten! Enkele eenvoudige maatregelen helpen om ze te voorkomen en om recidieven te vermijden:


undefined
  • Gebruik zeep met een pH die overeenstemt met die van de vaginale flora, zonder parfum en/of speciaal ontworpen voor de intieme hygiëne.
  • Vermijd al te frequent en/of agressief intiem toilet (maximum 1 keer per dag, gebruik geen washandje).
  • Vermijd vaginale douches.
  • Draag katoenen ondergoed.
  • Vermijd strak zittende kleding.
  • Vermijd al te frequent bezoek aan zwembad, sauna, jacuzzi… (warmte en vocht bevorderen de groei van pathogene bacteriën en schimmels).
  • Vervang maandverband of tampons regelmatig tijdens de menstruatie.
  • Neem bij antibioticagebruik voedingssupplementen op basis van probiotica en aangepast aan uw intieme flora.


Er bestaan ook voedingsmiddelen die het evenwicht van de vaginale flora in stand helpen houden:


undefined
  • Gefermenteerde producten zijn een bron van lactobacillen: zuurkool, gefermenteerde melk (kefir, karnemelk…), yoghurt, olijven, gefermenteerde kaas.
  • Fruit en groenten brengen vezels aan die de goede bacteriën “voeden”: artisjok, asperge, banaan, ui, vijg, aardpeer, prei…, bij voorkeur rauw of gestoomd.

  • Vermijd al te veel suiker in allerlei vormen (limonade, fruitsap, snoep, gebak), die de ontwikkeling van de gist Candida albicans bevordert.
  • Let ook op voor te veel eiwitten, industriële vetzuren van slechte kwaliteit en zoetstoffen, die het evenwicht van alle flora's in het lichaam (intieme zone, darm…) kunnen verstoren.