Tegen verroeste gewrichten

Tegen verroeste gewrichten

Hoewel de term ook andere pees-, gewrichts- en botaandoeningen omvat, stemt reuma in de omgangstaal overeen met artrose [link naar dossier "Botten en gewrichten"]. Artrose is inderdaad de meest voorkomende vorm. Zowat 10 miljoen Fransen hebben last van deze gewrichtsslijtage, die vooral ouderdomsgebonden is en dan ook onvermijdelijk kan lijken.

Welnu, de voornaamste oorzaken staan vandaag duidelijk vast: geringer herstelvermogen, maar vooral oxidatieve stress en ontsteking die we ook door onze voeding kunnen beperken. (zie onze algemene tips in het dossier "Botten en gewrichten")

Daarnaast zijn de gewrichten ook verzot op micronutriënten; die uiteraard essentieel zijn voor de vernieuwing en de bescherming van de gewrichtsbestanddelen.

Het kraakbeen blijft jong, verbetert zijn schokdempers, biedt beter weerstand…dankzij volgende elementen

Zink: almachtig oligo-element, de voornaamste herstelsleutel van het kraakbeen

Zink is onmisbaar voor de vermenigvuldiging van de chondrocyten of kraakbeencellen die instaan voor het onderhoud en de vernieuwing van het kraakbeen, onder meer door collageenvezels aan te maken die voor stevigheid zorgen en als schokdempers fungeren. Zink vervult ook een belangrijke oxidatieremmende rol. Het neemt deel aan het zuur-basemetabolisme en aan het metabolisme van de vetzuren door de synthese van de ontstekingsregelende stoffen te bevorderen.


 Welnu, tekorten aan dit oligo-element komen frequent voor en de opname ervan vermindert met de leeftijd.


Silicium: de grote architect en vernieuwer

Silicium is essentieel voor de collageensynthese, maar ook voor de synthese van andere gewrichtsbestanddelen (chondroïtinesulfaat, glucosamine). Het is een opbouwend en vormgevend, maar ook herstellend element. Silicium speelt daarnaast een rol in het metabolisme van ontstekingsregelende stoffen.


 Het gehalte ervan in de weefsels vermindert met de leeftijd. De opname en inname van silicium via de voeding vermindert bij ouderen.


Vitamine C: wel ja, werkt ook in op de gewrichten!

Collageen bevat een bijzonder aminozuur, hydroxyproline, verkregen uit proline dankzij de tussenkomst van vitamine C.

Deze stimuleert ook de genen die de collageensynthese mogelijk maken. En vergeten we zeker niet haar oxidatieremmende eigenschappen bij uitstek, waardoor vitamine C gewrichtsveroudering helpt bestrijden.


Mangaan: tegelijk beschermend en opbouwend

Mangaan is een oligo-element met een belangrijke oxidatieremmende rol. Het is cofactor van een essentieel enzym voor de synthese van kraakbeenbestanddelen (chondroïtinesulfaat, glucosamine).


Vitamine D: dubbele werking

Iedereen kent het effect van vitamine D op de botten, maar zij oefent ook een beschermende werking uit op gewrichtsslijtage. Daarnaast onderdrukt zij de vorming van ontstekingsbevorderende stoffen


Het tekort aan vitamine D staat vandaag duidelijk vast. In Frankrijk zou het oplopen tot 80% van de bevolking!

Omega-3-vetzuren: om de gewrichten te verzachten

Omega-3-vetzuren remmen de productie van pro-inflammatoire bestanddelen en stimuleren de productie van resolvines, stoffen die het weefselherstel mogelijk maken. Studies tonen aan dat zij de enzymen kunnen remmen die het kraakbeen afbreken.


Onze hedendaagse voeding bevordert de consumptie van omega-6-vetzuren, ten koste van omega-3-vetzuren. Dit verstoorde evenwicht heeft gevolgen voor de gezondheid van de gewrichten. Het is dus belangrijk het evenwicht tussen omega-6- en omega-3-vetzuren te herstellen, met een ideale verhouding van 3 op 1.


Polyfenolen en andere antioxidantia: elke dag gebruiken

Zij spelen een grote rol in oxidatieve stress, bron van veroudering. Behalve de reeds vermelde oligo-elementen en vitaminen met hun beschermende eigenschappen, is het belangrijk te zorgen voor een kleurrijk bord, met veel en naar believen te variëren plantaardige producten, groenten en fruit.

Maar ook kruiden: geniet dagelijks van hun grote verscheidenheid. Met helemaal bovenaan: kurkuma en zijn curcuminoïden die goed worden opgenomen in aanwezigheid van vetten of peper. Verder ook gember, kaneel… En voor de smulpapen: pure chocolade (+ 70% cacao). Als drank raden we groene thee aan, die vandaag in veel varianten beschikbaar is (kies voor losse groene thee uit biologische teelt).

Voor wie?

Senioren uiteraard: ingrijpen stopt de natuurlijke veroudering niet, maar helpt 'gezond' oud worden.

Genetisch voorbestemde personen: gewoonlijk zullen verschillende leden van eenzelfde familie aan artrose lijden. Vroegtijdig ingrijpen is dan noodzakelijk.

Mensen met overgewicht: pak in de eerste plaats en met de steun van een gezondheidsprofessional het overgewicht en de oorzaken ervan aan (voeding, stress, slaapgebrek).

Personen met eerdere valincidenten en breuken: de aanvoer van verzachtende en heropbouwende bestanddelen kan enkel heilzaam zijn voor het kraakbeen.

Voor alle mensen onderhevig aan dagelijkse microtrauma's: herhaalde bewegingen, parachutespringen, beroeps- of regelmatige amateursporters, om zonder zorgen in goede omstandigheden en met mate te sporten.

Waar vinden we deze micronutriënten?

Zink: schelp- en schaaldieren, vis, vlees…
Silicium: halfvolle of volle granen, groenten en vooral bonen en knollen, bier (wel ja!) en planten: bamboe, paardenstaart, brandnetel.
Vitamine C: guave, papaja, zwarte bes, kiwi, aardbei, citrusvruchten, kool, paprika, spinazie.
Mangaan: mosselen, oesters, hazelnoten, volle granen, tofoe…
Vitamine D: vette vis, levertraan, eieren, boter, cantharellen.
Omega-3-vetzuren: groene bladgroenten (veldsla, postelein…), walnoten, lijnzaad, koolzaad-, walnoten- en hennepolie, vette vis (ansjovis, haring, makreel, sardine, zalm).