Budwig crème

Budwig crème

Budwig crème wordt ook wel Kousmine ontbijt genoemd, ochtendgenot of '100 jaar crème'. Dr. Catherine Kousmine heeft deze door Johanna Budwig gecreëerde crème overgenomen en bekendgemaakt, door ze in de diëten van haar patiënten te introduceren, in het kader van een nutritionele en therapeutische heroriëntering.

Samenstelling, kenmerken, recept, persoonlijk advies… deze verrukkelijke crème zal voor u geen geheimen meer hebben.

Trakteer klein en groot vanaf het ontbijt op dit volledig en licht verteerbaar ontbijt.

Samenstelling, kenmerken, recept

De crème bestaat uit rauwe en natuurlijke ingrediënten. Ze voert vanaf het ontbijt, als we als een koning moeten eten, alle voedingsstoffen aan (eiwitten, trage en snellere koolhydraten, vitaminen, mineralen, goede essentiële vetzuren).

Per persoon:

  • Crème Budwigkoffielepels magere plattekaas (of bij intolerantie, allergisch terrein, schapenyoghurt, sojayoghurt, tofu)
  • Sap van een halve citroen
  • 2 koffielepels lijn-, vlasdodder- , noten- of tarwekiemolie, gegarandeerd uit eerste koude persing.
  • 1 of 2 koffielepels vers gemalen biologische oliezaden (afwisselend lijnzaad, zonnebloem, sesam, amandelen, noten, hazelnoten…)
  • 2 koffielepels vers gemalen granen (afwisselend gerst haver, halfvolle of volle rijst, gierst, niet-geroosterde boekweit)
  • Een kleine goed rijpe banaan of 2 koffielepels kwaliteitsvolle honing
  • Vers seizoenfruit (geen citrusvruchten want te zuur)

Klop in een kom met een vork de plattekaas (of ander product) met de 2 koffielepels olie om een emulsie te vormen.

Crème Budwig

Voeg daaraan de (met de vork) geplette banaan of honing toe, en dan het citroensap. Meng daarbij de gemalen oliezaden en granen. Voeg ten slotte het fruit in zijn geheel of in blokjes toe.

Opgelet
Meng nooit de granen, maar gebruik telkens slechts één graansoort!
Gebruik nooit rauwe tarwe of haver, die te veel gluten bevatten en mineralen onttrekken als ze niet gekookt zijn.
Gebruik nooit granenvlokken.

Aanbevolen gebruik

  • Laat de oliezaden en gedroogde vruchten een nacht in bronwater weken: ze zijn dan lichter verteerbaar.
  • Bij constipatie: kies voor haver, dan gerst, sesam- of lijnzaad, lijnolie of notenolie.
  • Bij gevoelige darmen: kies gemalen boekweit met amandelen, en dan rijst, zonnebloemolie.

Wie meer wil weten:

Sauvez votre corps!
Sauvez votre corps!

Sauvez votre corps !
De Docteur Catherine KOUSMINE
Editions Robert Laffont
2008