Ons gulzig brein

Ons gulzig brein

Ons brein, een orgaan dat voelt, denkt en handelt, staat in voor de regeling van alle levensfuncties. Zo zorgen onze hersenen onder meer voor hart- en ademhalingsritme, die gelukkig aan ons bewustzijn ontsnappen!

Ons brein fungeert tegelijk als ontvanger van informatie uit het hele lichaam en de omgeving, maar ook als uitzender en regelaar. Het is een echte expert in snelle en doeltreffende communicatie.

Informatie opnemen of integreren, interpreteren, verwerken, de cognitieve functies regelen (geheugen, leerprocessen…) de motoriek controleren, beslissingen nemen: niets ontsnapt aan ons brein. Deze heel veelzijdige en noeste werker is dag en nacht bezig en heeft dan ook specifieke voedingsstoffen en energie nodig om zijn taak te vervullen.

Ons gulzig brein

Onze hersenen geraken verstoord indien niet voldaan wordt aan hun – overigens enorme - behoeften. Ze kunnen dan niet langer instaan voor de correcte cooördinatie van onder meer ons denkvermogen…

Zoals elk orgaan moeten onze hersenen de noodzakelijke voedingsstoffen krijgen om te groeien, te leven en te werken. Een ander essentieel element voor de hersenen is zuurstof. Ze verbruiken maar liefst 20 tot 30% van alle door het lichaam opgenomen zuurstof. De hersenen stapelen immers nauwelijks energiereserves op en om te werken hebben de zenuwcellen enorme hoeveelheden energie nodig. Die wordt geleverd door de verbranding van voeding (onder meer en bij voorkeur glucose) in aanwezigheid van zuurstof (zoals in een verwarmingsketel). Om dit alles te vergemakkelijken, bevatten de hersenen heel veel bloedvaten die de zuurstof en de voedingsstoffen snel met het bloed vervoeren.

Voedingsstoffen voor de cellen en hun communicatiemiddelen

De voorkeursnutriënten van het brein worden bepaald door zijn unieke samenstelling, talloze cellen, met de neuronen of zenuwcellen als meest bekende.

  • Deze cellen zijn begrensd door een membraan dat rijk is aan vetten, fosfolipiden en DHA, een vetzuur uit de omega-3-groep. Voor hun opbouw en vernieuwing, hun werking en hun bescherming hebben deze cellen behoefte aan meerdere vitaminen (vitaminen B, E en C) en specifieke mineralen en oligo-elementen (zink, ijzer, seleen, kalium, calcium, koper, mangaan).
  • Om te kunnen werken, hebben deze cellen zowel enzymen (opgebouwd uit eiwitten) als eiwitten nodig. Eiwitten bestaan uit aminozuren waarvan sommige onmisbaar zijn voor de opbouw van de messengers (boodschappers) of neurotransmitters (communicatiemiddelen tussen neuronen onderling en andere cellen). Niet te verwaarlozen is dat onze gemoedstoestand van hen afhangt: motivatie en enthousiasme onder invloed van dopamine, sereniteit, rust onder invloed van serotonine, die op haar beurt de grondstof is voor de synthese van melatonine, het slaaphormoon. Ten slotte is de synthese van deze stoffen en de werking van de cellen niet mogelijk zonder vitaminen (C, B6, B9, B12 en D), mineralen en oligo-elementen (ijzer, magnesium, koper).

Neuronen en andere cellen in de hersenen zijn opgebouwd uit elementen die voortdurend vernieuwd worden. Denken, nadenken, onthouden, creëren… houden alle communicatie tussen de neuronen of de oprichting van nieuwe netwerken in, en vereisen de toevoer van de geschikte voedingsstoffen.

Het dagmenu van ons gulzig brein

“Praktische tips vanaf het ontwaken“

Voor iedereen, en zeker bij intensieve intellectuele arbeid.

Designed by Freepik

Vanaf het ontwaken hydrateer ik mijn brein. Met vers geperst sinaasappelsap vul ik ook mijn vitamine C aan, om de zenuwuiteinden een boost te geven en de neuronen te beschermen.

Bij het ontbijt zet ik eiwitten op het menu, op zijn Engels. Eieren, rauwe ham, zuivelproduct van geit of schaap bevorderen de vorming van messengers.

Ik sla geen maaltijd over. Anders riskeer ik gegarandeerd een energiedip en verminderde prestaties! Volledige maaltijd: vlees of vis en zetmeelproducten (brood, rijst…) of peulvruchten + granen voor de vegetariërs of veganisten.

Ik opteer voor volle voedingsmiddelen of eventueel half-volle, rijk aan vitamine B en oligo-elementen, die trager verteren.

Ik varieer de verschillende oliesoorten: ik wissel af tussen noten-, koolzaad- en lijnzaadolie, rijk aan omega-3-vetzuren en vitamine E, en olijfolie. En ik eet minstens twee keer per week kleine vette vissoorten (haring, sardines…), die ook zorgen voor de aanvoer van jodium, even onmisbaar voor de werking van het brein.

Ik ben matig met koffie en thee. Zij verhogen weliswaar de waakzaamheid, maar niet de cognitie, en zij verstoren de slaap, die onmisbaar is voor het geheugen en de regeneratie van de cellen.

Ik drink de hele dag door mineraalrijk water. Voldoende vochtopname is essentieel voor de cognitieve functies, mineralen ook.