Aan tafel met oligo-elementen!

Aan tafel met oligo-elementen!

Zowat 45% van de bevolking vertoont een tekort aan koper*, 85% een gebrek aan selenium en 79% van de tienermeisjes heeft te weinig zink… de cijfers wijzen op een verre van optimale algemene status. Een oordeelkundige keuze van water en voeding kan een goed gehalte aan oligo-elementen herstellen.

Iedereen heeft dus verschillende behoeften, rekening houdend met zijn of haar geslacht, leeftijd, fysieke conditie, leefstijl, al dan niet onderhevig zijn aan stress, mijlpalen in het leven (zwangerschap, borstvoeding, herstel na ziekte, enz.).

Bijsturing is dikwijls noodzakelijk, de oorzaken van tekorten zijn immers veelvuldig.

Goed kiezen om zich tegen tekorten te wapenen

Oligo-elementen zitten overal

Telkens als u in een appel bijt of een slok water drinkt, geeft u uw lichaam de oligo-elementen die het nodig heeft. Niet alle voedingsmiddelen brengen echter dezelfde hoeveelheid zink, mangaan of selenium aan... Vandaar het belang van een voldoende gevarieerde voeding.

Zink • Oesters, krab, mosselen, eidooier, gevogelte, vis, zeewier, volle graanproducten, peulvruchten, pompoenpitten, cacao...

Mangaan • Zeewier, amandelen, ananas, gedroogde vruchten, noten, volle graanproducten, cacao, thee, cassis, eidooier.

Koper • Zeevruchten, vis, lever, gevogelte, oliezaden, look, broccoli, sinaasappel, bladgroenten, soja, peulvruchten, cacao, thee.

Magnesium • Magnesiumrijk mineraalwater (> 50 mg/l), peulvruchten, gedroogde vruchten, oliezaden, volle graansoorten, donkergroene bladgroenten, zeevruchten, specerijen.

IJzer • Bloedworst, lever, schaaldieren, vis, gevogelte, eidooier, peulvruchten, amandelen, bieten, cacao, volle graanproducten.

Molybdeen • Knolselderie, look, kokosnoot, bonen, erwten, donkergroene bladgroenten.

Selenium • Zeevruchten, vis, gevogelte, paranoten, gedroogde paddenstoelen, eieren, look, zeewier, broccoli, volle graanproducten.

Chroom • Zeewier, volle graanproducten, tarwekiemen, broccoli, sperziebonen, asperges, noten, aardappelen, kalfslever, eidooier.

Jodium • Alle producten uit de zee: vis, zeevruchten, levertraan, zeewier, zout met jodium

Niet alle mengsels zijn evenwaardig

De duivel zit in de details, luidt het in de voedingsleer, en misschien geldt dat hier nog meer dan elders. De opname van oligo-elementen, en dus het doelmatig effect van de voeding, verschilt naargelang van de aanwezigheid van andere nutriënten.

Zo wordt bijvoorbeeld de opname van ijzer verhoogd door componenten in de voeding met een zogenaamd reducerend vermogen, zoals vitamine C, aminozuren (cysteïne, lysine, histidine), gesynthetiseerd vanuit dierlijke of plantaardige eiwitten, andere organische zuren, zoals citroenzuur en melkzuur, bessen, citrusvruchten, melkproducten, fruit en groenten. De opname wordt dan weer sterk verlaagd door calcium en fosfaat, looistoffen in stimulerende producten (koffie en thee) en rode wijn.

De opname van mangaan wordt beperkt door de gelijktijdige inname van grote hoeveelheden ijzer, calcium, zink, fytaten uit plantaardige voeding en vezels.

De opname van chroom uit de voeding is heel beperkt en wordt bevorderd door vitamine B3, die we onder meer in voedingsgist aantreffen, door vitamine C en aminozuren; zij wordt daarentegen verlaagd door de inname van grote hoeveelheden zink, ijzer, magnesium en calcium.

De absorptie van selenium vermindert aanzienlijk bij ouderen, zelfs als zij actief blijven.

Wat moeten we uit deze beperkingen onthouden voor onze dagelijkse voeding?
Allereerst moeten we erop toezien om alle stimulerende en vervuilende producten te beperken of te vermijden, zoals tabak en alcohol, net als de spontane inname van een supplement met een bepaald oligo-element. Het is altijd heel nuttig en raadzaam om het advies van een gezondheidsprofessional te vragen.

*CREDOC, **SUVIMAX-studie, Arnaud et al. 2006