Wanneer de warmte op de benen weegt

Wanneer de warmte op de benen weegt

Zware benen, gezwollen enkels… ongemakken die voor 57% van de mannen en 26% van de vrouwen erger worden als het weer warmer wordt.*

De juiste acties omvatten gezond leven, kleurrijke voeding… en een ruggensteuntje met planten gericht op veneuze tonus, en met antioxiderende en verzachtende actieve bestanddelen.

*www.maladie-veineuse.org

Veneuze bloedsomloop: strijd tegen de zwaartekracht

Terugkeer van het veneuze bloedHet bloed gaat via de arteriën tot aan de organen waar het zijn zuurstof afgeeft en koolzuur opneemt. Dat bloed moet dan terug naar het hart via het belangrijke veneuze circuit in de onderste ledematen. Om de onvermijdelijke werking van de zwaartekracht tegen te gaan, bezitten de aders (of venen) terugslagkleppen, die slechts in één richting opengaan. De veneuze tonus, de spiercontracties die de venen samendrukken, de veneuze pomp van het zoolgewelf dragen alle bij tot de terugkeer van het veneuze bloed.

 

Structuur van een ader of veneAders hebben dunne en rigide wanden. De binnenste laag bestaat uit endotheelcellen die aan de spiercellen van de middelste laag het bevel geven om samen te trekken. Die binnenste laag bevat klepjes. De buitenste laag bestaat uit cellen die collageen en elastine produceren, die onmisbaar zijn voor de soepelheid en de elasticiteit van de aders en hun tonus.

Stoornissen in de veneuze terugkeer

De eerste tekenen zijn een zwaar gevoel in de benen, dat intenser is bij warm weer en op het einde van de dag. Kriebelingen in de benen, nachtelijke krampen, gezwollen voeten en/of benen, Varicositas (op spataderen gelijkende zwelling) en eventueel spataderen zijn andere tekenen van broze aders.

Wat zijn de risicofactoren?

  • Erfelijkheid: wie twee ouders heeft met spataderen, heeft zelf 90% kans
  • Leeftijd: net als elk ouder wordend orgaan of weefsel (vermindering van het aantal fibroblasten, en dus van de collageen- en elastinevezels en van de spiercellen van de aderwand)
  • Vrouwelijke hormonen hebben een effect op de aderwand
  • Zwangerschap: oorzaak van hormonale veranderingen, en door druk van de baby op de aders
  • Overgewicht met overmatige belasting van de benen
  • Constipatie door veneuze compressie in de buik
  • Sedentair leven, warmte, compressie (knellende kleding), enz.

De voeding van het veneuze en capillaire stelsel

1. Antioxidanten

Antioxidanten

Venen en capillairen of haarvaten ondergaan, zoals elk ander orgaan, de aanvallen van vrije radicalen. Dit geldt vooral voor hun wanden. Wij weten dat oxidatieve stress een belangrijke rol speelt in het optreden van veneuze stoornissen. De vitaminen E en C (essentieel voor de synthese en de bescherming van de collageenvezels, die bestanddelen zijn van het vaatepitheel), carotenoïden en polyfenolen, anthocyanen, oligo-elementen zoals selenium, mangaan… kunnen helpen om lichte benen te behouden.

2. Planten

  • PlantenPaardenkastanje en honingklaver zijn planten die traditioneel gebruikt worden om het zwaar gevoel in de benen te verlichten.
  • Van rode wijndruif is bekend dat zij bijdraagt tot het behoud van de integriteit van de bloedvaten, met radicaalbestrijdende werking.

Advies 1

Hoe kleurrijker de inhoud van uw bord, hoe ruimer het arsenaal aan antioxidanten. Dit is belangrijk omdat zij dikwijls synergetisch werken om zo alle soorten vrije radicalen te kunnen neutraliseren.
Eet dus met kleur en zet fruit, groenten, aromatische kruiden op het menu! Tank u vol met vitamine C uit verse groenten en fruit of hun sap (acerola, guave, kiwi, papaja, citrusvruchten, paprika, kool…).

Advies 2

Volg regelmatige 'kuren' met deze planten of beter met een synergie, vooral als u meerdere risicofactoren vertoont.

Voor meer comfort

Voor een licht gevoel tijdens de lente en de zomer, denk aan een eenvoudig gebaar: massage, altijd van de voetzool naar de benen.

 Kies voor een lichte gelversie, liefst op basis van vluchtige olie die gemakkelijk in de huid penetreert en de actieve stoffen meeneemt, en die bovendien verzachtend en ontzwellend werkt.

Advies 3

Voer elke dag een beenmassage uit, heel zacht.
Laat ter hoogte van de voetzool penetreren, masseer dan de enkels en verder tot aan de knieën.