Hoe zware benen verlichten

Hoe zware benen verlichten

Stappen, rennen, springen… of zelfs trappelen, wat een genot als de benen licht en fit aanvoelen! Maar zodra het warm wordt, krijgt 1 vrouw op 2 en 1 man op 4 last van zware, vermoeide en soms zelfs gezwollen benen, Voldoende om de stemming en de zomervakantie te verknallen. Op de koop toe zijn de zon en lange afstanden met de auto of het vliegtuig verergerende factoren.

Toch bestaan er enkele eenvoudige maatregelen, die sommigen weliswaar op lange termijn moeten blijven toepassen. Zoals gezond leven, uiteraard essentieel, een zeer kleur- en vitaminerijke, maar zoutarme voeding… en ondersteuning van specifieke planten voor de veneuze tonus en van actieve stoffen die de vrije radicalen verdrijven.

Veneuze bloedsomloop: tegen de zwaartekracht in

Terugkeer van het veneuze bloedDe veneuze bloedsomloop, die uiterst belangrijk is in de benen, moet een enorme uitdaging aangaan, namelijk de zwaartekracht bestrijden.

Verschillende mechanismen helpen het bloed terug omhoog naar het hart, de zogenaamde veneuze terugkeer. De veneuze pomp in het voetgewelf, de contracties van de kuitspieren, hogerop die van het middenrif. Venen zijn ook uitgerust met een specifiek systeem, een soort van terugslagkleppen die slechts in één richting opengaan.

Drie veel gestelde vragen rond stoornissen in de veneuze terugkeer

1 • Welke tekenen wijzen op een 'luie' veneuze terugkeer?

De eerste tekenen zijn een zwaar en vermoeid gevoel in de benen dat bij warm weer, op het einde van de dag, nadrukkelijker aanwezig is. Kriebelingen in de benen, nachtelijke krampen, gezwollen voeten en/of benen, varicositas (uitgezette adertjes die verschijnen als kronkelige bundels op de benen), soms spataderen, wijzen ook op broze aders.

2 • Wat zijn de predisponerende of voorbeschikkende factoren?

  • Erfelijkheid: het risico loopt op tot 90% als beide ouders spataderen hebben!
  • Leeftijd: aders verouderen zoals elk orgaan en weefsel!
  • Vrouwen worden veel zwaarder getroffen dan mannen: door de vrouwelijke hormonen en ook hun schommelingen tijdens zwangerschap(pen), menopauze, behandelingen…
  • Overgewicht belast de benen.
  • Constipatie door samendrukking van de venen ter hoogte van de buik.
  • Sedentair leven, roken, warmte, (verzwakt de veneuze tonus),samendrukking (knellende kleren…), langdurig rechtstaan, enz.

3 • Hoe zware benen voorkomen/verbeteren met eenvoudige, dagelijkse maatregelen?


DOEN

  • Beweeg! Spiertonus en veneuze tonus gaan samen. Stappen, fietsen, zwemmen, lichte turnoefeningen, minstens twee keer per week.
  • Leg overdag indien nodig uw benen hoger.
  • Eindig de douche, het bad, de sauna met een straal koud water. Rilling en goed gevoel gewaarborgd!
  • Voer dagelijks een massage van de benen uit, heel zacht, liefst met een gel. Laat indringen in de voetzool, masseer dan de enkels en ga dan omhoog naar de knieën.

VERMIJDEN

  • Lang blijven zitten (vooral met gekruiste benen!) of rechtstaan, knellende kleding
  • Warmtebronnen: blootstelling aan de zon, warme douches, vloerverwarming, sauna…
  • Roken
  • Sporten met impact - tennis, squash, volleybal, basketbal…
  • Overgewicht

Het bord voor lichte benen

Welja, een gezond veneus stelsel begint ook aan tafel. Uw voeding zal ook helpen om alle onderdelen van de veneuze terugkeer te voeden, zowel de venen als het steunweefsel en de capillairen of haarvaten.

Noot: venen zijn anders gebouwd dan arteriën of slagaders. Zij hebben dunne, strakke wanden, een interne bekleding (tunica intima) met endotheelcellen en steunweefsel (collageen- en elastinevezels) die aan de spiercellen van de tunica media – de middenlaag –het bevel geven om samen te trekken. Een buitenste laag of tunica adventitia ten slotte bevat cellen die collageen en elastine produceren, onmisbaar voor de soepelheid en de elasticiteit van de venen, dus voor hun tonus.

De kleppen zijn plooien in de binnenste laag die versterkt zijn door collageen- en elastinevezels.


Om de venen en capillairen te voeden: antioxidanten

Voedingsmiddelen die beschermen tegen vrije radicalen, de voornaamste vijanden van de cellen in de aderwand: vitamine C (rood fruit, citrusvruchten, kiwi's, paprika, kool…), carotenoïden (wortelen, abrikoos, zoete bataat…), polyfenolen (blauwe, paarse, rode groenten en fruit, kruiden en specerijen…), vitamine E (oliezaden, avocado…), oligo-elementen zoals seleen (walnoten, paranoten…), mangaan (mosselen, hazelnoten, granen…).

Eet dus kleurrijk, met groenten, fruit, niet-pikante specerijen en aromatische kruiden op het menu! Meng en varieer de kleuren: hoe ruimer het kleurenpalet op uw bord, hoe breder het arsenaal aan antioxidanten. Dit is essentieel want zij werken dikwijls samen ('in synergie') om zo alle soorten vrije radicalen te neutraliseren.

Om het steunweefsel te voeden: vitamine C en looistoffen


Soepelheid en elasticiteit van de bloedvaten steunen op de aanwezigheid van specifieke bestanddelen, collageen en elastine. Vitamine C is onmisbaar voor de opbouw van deze elementen, terwijl looistoffen, die overvloedig aanwezig zijn in druivenpitten (en ook in cacao, thee, soja, blauwe bosbes, framboos…), zoals de oligo-proanthocyanidines of OPC's, het collageen stabiliseren.

Strooi op het bord 'voor lichte benen', niet te kwistig met zout, omdat zout waterretentie bevordert, maar wees daarentegen gul met vezels en water, die een goede transit waarborgen.

Vergeet ten slotte niet voldoende te drinken, vooral in de hete zomer. Tekort aan water verdikt het bloed, wat de bloedstroom vertraagt en schadelijk is voor de veneuze bloedsomloop. Polyonverzadigde omega-3 vetzuren dragen ook bij tot de vloeibaarheid van het bloed. Eet dus kleine vette vissoorten, koolzaad-, noten-, hennepzaad- en lijnzaadolie uit eerste koude persing. Bestrooi uw zomerslaatjes met zaden: vlaszaad, hennepzaad, noten.

De plantentrousse tegen 'Zware benen'

De kampioenen:

Paardenkastanje, die, in tegenstelling tot de tamme kastanje, niet eetbaar is (en in de botanische zin toch een vrucht is), en Melilotus of akkerhoningklaver, waarop bijen verlekkerd zijn, worden traditioneel gebruikt om het gevoel van zware benen te verminderen, om een normale veneuze en capillaire doorbloeding te handhaven en om de veneuze bloedsomloop te versterken.

Rode wijnstok, vertrouwd in ons landschap, waarvan de rode bladeren talrijke polyfenolen bevatten, en waarvan erkend is dat zij de bloedsomloop ondersteunen en zware benen verlichten.

Wij vermelden verder nog hamamelis uit Noord-Amerika en, dichter bij ons, muisdoorn, voor hun werking op de kleine bloedvaten.