Detox en afslanken

Detox en afslanken

Er duiken een paar onsierlijkheden op?

Oorzaak: een voeding waar kwantiteit het haalt op kwaliteit, minder lichaamsbeweging, een herhaaldelijk op de proef gesteld immuunsysteem, misschien de last van de stress die zich ter hoogte van uw buik opstapelt.*

 Totaalplaatje: een overbelast lichaam op alle niveaus, met daarbovenop hardnekkige vermoeidheid.

 * Stress and Body shape: "Stress-induced Cortisol Secretion is Consistently Greater among Women with Central Body Fat", E. Epel et al. In "Psychosomatic Medicine", 2000

Waarom verzwaren wij?

1. Verzwaren, dat is te veel reserves… aan vet opstapelen!Vetweefsel

VetweefselDe vetcellen worden aangemaakt door het overschot aan lipiden en suikers in de voeding: men noemt dat lipogenese. Zij hangt af van een hormoon uit de pancreas: insuline.

Het verbruik van de vetten - lipolyse - gebeurt tijdens de nacht of tussen twee maaltijden in, onder invloed van adrenaline.

Wanneer alles goed werkt, zijn lipolyse en lipogenese in evenwicht.

2. Gewichtscontrole bereik je nooit zonder herziening van het eetgedrag

Glykemische indexZo is een duo bijzonder verantwoordelijk voor de neiging tot opslaan: geraffineerde suikers met hoge glykemische index (zie tabel) en verzadigde vetten (boter, room, margarine, kaas, vleeswaren, industriële gerechten…). Eenvoudige, zogenaamd snelle suikers (geraffineerde suiker, snoep, confituur, gebak, frisdrank) veroorzaken een plotse afscheiding van insuline, het derde hoofdpersonage in ons verhaal.

Insuline waarborgt de regeling van suiker in het bloed door het suikergehalte te verlagen. Ter hoogte van de vetcel vergemakkelijkt ze de toegang van suiker en de omzetting ervan in vet.

Voeding en gewichtstoenameMeestal leidt dit tot een jojo-effect aangezien de snelle suikers overmatig veel insuline doen afscheiden, met een snelle daling van het suikergehalte. Dit is dan de energiedip met drang naar suiker. Een helse cyclus, die leidt tot gewichtstoename.



Advies 1:

Geef de voorkeur aan trage suikers met lage glykemische index, matig het gebruik van verzadigde vetten, geen geknabbel buiten de maaltijden.

Maak gebruik van het 'vezeleffect', vooral oplosbare, die zwellen bij contact met water en die:

  • het verzadigingsgevoel stimuleren
  • de opname van suikers en vetten vertragen
  • giftige stoffen vasthouden
  • de darmtransit bevorderen

Rem de werking van insuline met chroom, dat een primordiale rol speelt in de verwerking van glucose.

3. Het gewicht van stress

Oververmoeidheid, chronische vermoeidheid, psychologische schokken ontregelen de insulinesecretie. Studies tonen ook aan dat stress de distributie van vetweefsel over de buik bevordert*.
* Stress and Body Shape: "Stress-induced Cortisol Secretion is Consistently Greater among Women with Central Body Fat", E. Epel et al. In "Psychosomatic Medicine", 2000

Advies 2:

Doe aan lichaamsbeweging om de effecten van stress te beperken. Zoek de oorzaken ervan op om ze indien mogelijk af te bouwen en leer er rustiger mee te leven. Doe een beroep op rustbrengende voedingsstoffen.

4. Orgaanstoornissen

Vergeet niet dat orgaanstoornissen dikwijls aan de basis liggen van overgewicht, meestal door overbelasting van de lever, de nieren en de darmen in het bijzonder. Dit zijn de voornaamste uitgangspoorten van de afvalstoffen in ons lichaam.

Vergeet niet dat elk gewichtsverlies tegelijk vetten, maar ook toxines of giftige stoffen zal afstoten die in de vetcellen gestapeld zijn.

Detox-drainage is dus onlosmakelijk verbonden met gewichtsverlies. Dit moet gebeuren zonder negatieve effecten op de mineraalbalans.

Advies 3:

Geef de voorkeur aan heel zachte drainage, in het bijzonder van de lever, met specifieke planten.
Herlaad uw lichaam met onmisbare oligo-elementen voor de verschillende metabolismen.